piątek, 24 kwietnia 2020

Wśród gwiazd - Brandon Sanderson

Do gwiazd było ciekawą powieścią młodzieżową autorstwa Brandona Sandersona osadzoną w klimatach science fiction. Od samego początku książka mnie zainteresowała, a po jej lekturze nie mogłem się doczekać, kiedy sięgnę po kontynuację. Na szczęście długo nie musiałem czekać i po roku ukazał się drugi tom, zatytułowany Wśród Gwiazd.

Akcja tej książki rozpoczyna się sześć miesięcy po wydarzeniach z poprzedniego tomu, kiedy Spensa i inni piloci udaremnili próbę zbombardowania jaskiń przez obcych, w których żyją ludzie na Detritusie. Po tym zwycięstwie odepchnięto Krelli od planety poza obronny pas starożytnych fortec znajdujących się na orbicie planety. Zadaniem Spensy i innych pilotów jest teraz zatrzymywanie nieprzyjaciela w kosmosie, nie pozwalając mu zbliżyć się do Detritusa i jednocześnie uruchomienie jak najwięcej liczby fortów i ich dział. Jednak bez hipernapędu, ludzkość nigdy nie opuści planety. Dlatego Spensa nie cofnie się przed niczym, żeby go zdobyć dla swoich rodaków i przekona się, że szansa, by tego dokonać będzie miała szybciej niż zakładała...

Wśród gwiazd od początku rzuca czytelnika w wir wydarzeń i tak jest do samego końca. Co prawda jest tutaj mniej potyczek myśliwców, choć właśnie tym rozpoczyna się powieść, ale pomimo tego Sanderson nieustannie potrafi zainteresować czytelnika. Przede wszystkim będziemy mieli okazję poznać Zwierzchnictwo i mnogość gatunków, które je tworzą. O wielu z nich autor jedynie wspomina, ale kilka będziemy mieli okazję lepiej poznać m.in warwaksów, którzy przez Spensę i jej towarzyszy, są nazywani Krellami, ale również dionów o dość niezwykłym sposobie rozmnażania, kitsenów - niewielkich rozmiarów futrzaki, czy tajemnicze złudy, których nie można zobaczyć, jedynie poczuć i wiele innych. 

Spensa, aby ratować swój lud, znajdzie się na tytułowym statku Wśród gwiazd, będącym jednym z największych placówek Zwierzchnictwa, stosunkowo blisko Detritusa. Jej zadanie wykradnięcia napędu hiperprzestrzennego z każdą chwilą na statku staje się coraz bardziej skomplikowane, a ona sama zostaje wciągnięta w brutalne wiry polityki. Pomimo że bohaterka popełnia błędy, niekiedy głupio się zachowuje, czy coś powie nieodpowiedniego, to trudno jej nie polubić. Za wszelką cenę stara się ocalić ludzi na swojej ojczystej planecie i nie boi się ryzykować, aby to osiągnąć. W trakcie książki zmienia się i dorośleje, za co polubiłem ją jeszcze bardziej. Również M-Bot staje się coraz bardziej ludzki i świadomy swojego istnienia, a jego rozmowy ze Spensą, potrafiły mnie nie jeden raz rozbawić, ale i zaintrygować ciekawymi rozważaniami dotyczącymi sztucznych inteligencji. Oprócz tej dwójki bohaterów poznamy jeszcze kilkoro nowych postaci należących do wspomnianych wcześniej gatunków. Autor ciekawie ich wykreował i każdemu nadał indywidualne cechy osobowości.

Sanderson przyzwyczaił mnie do niezwykłych pomysłów i ciekawych rozwiązań fabularnych w swoich książkach i nie inaczej jest Wśród gwiazd. Wielokrotnie autor mnie zaskoczył i kierował w fabułę w stronę, której zupełnie się nie spodziewałem. W drugim tomie dowiemy się czegoś o wnikaczach, cytonikach i wielu innych rzeczach. Zakończenie zaś pozostawia czytelnika w sytuacji, w której po prostu trzeba sięgnąć po kolejny tom, ale ten dopiero pojawi się dopiero za jakiś czas, niestety. 

Wśród gwiazd jest bardzo dobrą kontynuacją młodzieżowej powieści science fiction Do gwiazd. Autor nie pozwala się nudzić, choć mniej tutaj jest walk myśliwców, a więcej odkrywania tajemnic wykreowanego wszechświata. Polecam!

Ocena: 8/10

Za możliwość przeczytania książki serdecznie dziękuję Wydawnictwu Zysk i S-ka!

Tytuł: Wśród Gwiazd
Autor: Brandon Sanderson
Tłumaczenie: Zbigniew A. Królicki
Cykl: Skyward
Tom cyklu: 2
Wydawnictwo: Zysk i S-ka
Data wydania: 14.04.2020
Liczba stron: 532
ISBN:9788381168830

10 komentarzy:

  1. Ten autor bardzo mnie ciekawi, bo praktycznie same ohy i ahy o nim czytam. Przygodę z jego twórczością chcę zacząć właśnie od tej serii, nawet mam już jej pierwszy tom, ale od dawna nie mogę się za nią zabrać, bo zawsze jest coś innego i pilniejszego do przeczytania.

    Pozdrawiam
    Biblioteka Feniksa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam gorąco - przeczytałem większość i jestem pod wrażeniem wyobraźni autora :)

      Usuń
  2. Ta książka już od dłuższego do mnie idzie! Niestety są opóźnienia w dostawach, ale cóż - trudno, jakoś przeżyję. Niemniej Twoja recenzja tylko zaostrzyła moją chęć na przeczytanie tej książki. Już nie mogę się doczekać! :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam! W ogóle ta seria to moje pierwsze spotkanie z Sandersonem i wow! Urzekło mnie :D Świetna historia w obydwu tomach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To polecam Ci też inne serie Sandersona - nie będziesz żałowała :)

      Usuń
  4. Ja też mam w planach, pierwszy tom mnie całkowicie kupił!

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo mi się spodobało to, że Sanderson "zmienił front" i przeniósł akcję do Zwierzchnictwa. Fajny zabieg i teraz tylko pozostaje czekać na trzeci tom. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie! Szybko jednak nie dostaniemy ostatniego tomu niestety :(

      Usuń

Dodając komentarz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką Prywatności bloga.