poniedziałek, 11 maja 2020

How To. Jak? - Randall Munroe [Przedpremierowo]

Randall Munroe w książce What if? udowodnił mi, że można odpowiadać w sposób naukowy i ciekawy na absurdalne i hipotetyczne pytania. Niektóre z nich były naprawdę dziwne.. Dlatego postanowiłem sięgnąć po jego kolejną książkę, czyli How to. Jak? i przekonać się czym tym razem mnie autor zaskoczy. 

Randall Munroe w swojej najnowszej książce bierze na warsztat absurdalne, ale naukowe rozwiązania codziennych problemów. Jak wykopać dół? Jak przedostać się na drugi brzeg rzeki? Jak grać w berka? Jak zrobić selfie? Jak naładować telefon? Jak wykonać lądowanie awaryjne? Jak jeździć na nartach? Jak wysłać plik? Jak udekorować choinkę? Jak wygrać wybory? Jak zasilić dom w elektryczną na Ziemi, a jak na Marsie? Jak unieszkodliwić drona? I wiele innych. 

Zabierając się do lektury How to. Jak? wiedziałem mniej więcej czego mogę się spodziewać po książce Randalla Munroe'a i dokładnie to wszystko w niej znalazłem. Autor w sposób ciekawy i rzeczowy pokazuje jak wieloma sposobami można rozwiązać codzienne problemy. Niektóre z metod są dość niezwykłe i mogą wydawać się dziwne oraz absurdalne, ale mają solidne naukowe podstawy. Pomimo że nikt nie napełnia basenu wodą butelkowaną, to jest to jak najbardziej możliwe. Ani też nie przyczepia silników odrzutowych do swojego domu, kiedy chce się przeprowadzić. Podobnych przykładów w książce jest o wiele więcej i jestem pod dużym wrażeniem pomysłowości autora.


Randall Munroe tłumaczy wiele z opisywanych zjawisk, snuje rozważania co by były gdyby, podaje naukowe wyjaśnienia i ciekawostki. Nie brakuje uszczypliwego humoru, absurdalnych pomysłów i sytuacji oraz śmiesznych rysunków. Znajdziemy tutaj także nawiązania do Władcy Pierścieni, Harry'ego Pottera, Jumanji i to przy dość niecodziennych rozwiązaniach problemów. How to. Jak? w porównaniu do What if? ma bardziej nakreślony aspekt naukowy i więcej w niej wyjaśnień opisywanych zjawisk, co wynika z poruszanej tematyki. Nie jest to w żadnym wypadku wada, ale po prostu stwierdzenie faktu. Obie książki czytałem z prawdziwą przyjemnością, każda urzekła mnie w nieco inny sposób i czekam na kolejne!


How to. Jak? jest kolejną bardzo dobrze i ciekawie napisaną książką Randalla Munroe'a. Tym razem mamy absurdalne naukowe wyjaśnienia codziennych problemów. Podobnie jak przy What if?, tak i przy tej książce bawiłem się świetnie i cieszę się, że są na rynku takie książki popularnonaukowe. Polecam!

Ocena: 8/10

Za możliwość przeczytania książki serdecznie dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca!
Tytuł: How To. Jak? Absurdalnie naukowe rozwiązania codziennych problemów
Autor: Randall Munroe
Tłumaczenie: Sławomir Paruszewski
Wydawnictwo: Zysk i S-ka
Data wydania: 20.05.2020
Liczba stron: 300
ISBN: 9788380159884

2 komentarze:

Dodając komentarz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką Prywatności bloga.