niedziela, 23 lutego 2020

Harry Potter i Więzień Azkabanu (wydanie ilustrowane) - J.K. Rowling

Ogromnie polubiłem wydania ilustrowane Harry'ego Pottera i zawarte w nich przepiękne rysunki Jima Kay'a. Dlatego niedługo po lekturze dwóch pierwszych części, sięgnąłem po trzecią, która tylko utwierdziła mnie w przekonaniu, że warto wrócić do tej historii po latach.

Harry z utęsknieniem wypatruje końca wakacji i powrotu do Hogwartu. Zanim to jednak nastąpi, musi spędzić przykre chwile w towarzystwie Dursleyów i siosty wuja Vernona, ciotki Marge. Jakie komplikacje wywoła jej wizyta? Dlaczego powrót do szkoły będzie pełen niespodzianek? Jaką tajemnicę skrywa nowy nauczyciel obrony przed czarną magią? I najważniejsze – kim jest tytułowy więzień i co łączy go z Harrym?

Czytając trzecią część przygód Harry'ego Pottera znów miałem wrażenie, jakbym poznawałem losy tego młodego czarodzieja zupełnie na nowo. O wielu szczegółach zdążyłem już zapomnieć, a niektóre wydarzenia lepiej kojarzyłem z ekranizacji niż z książki. Z tego powodu kolejne przygody Harry'ego Pottera czytałem z zapartym tchem. Nie będę ukrywał, że przepiękne ilustracje Jima Kay'a miały w tym swój duży udział. Rysunków ponownie jest bardzo dużo, co najmniej kilkadziesiąt, w tym wydaje mi się, że więcej takich na całą stronę. Wiele zaś kartek posiada mniej lub bardziej widoczny deseń, jak to miało miejsce w poprzednich dwóch częściach. Jim Kay konsekwentnie przedstawia swoją własną wizję świata czarodziejów i w porównaniu do filmu, różnic jest coraz więcej. Nie jest to bynajmniej wada, ale duża zaleta, ponieważ dzięki temu miałem wrażenie jakbym poznawał ten świat czarodziejów na nowo. Niewątpliwie rysunki Jima Kay'a mają swój niepowtarzalny klimat i urok, który coraz bardziej do mnie przemawia. 


Książka została wydana w identycznym formacie, co poprzednie dwa tomy przygód Harry'ego Pottera. Mamy zatem twardą oprawę z piękną obwolutą, pod którą skrywa się tym razem niewielki rysunek przedstawiający Potworną Księgę Potworów. Książka została wydrukowana na bardzo dobrej jakości błyszczącym papierze, na którym ilustracje wyglądają po prostu świetnie, a całości dopełnia złotawa wstążeczka. Z każdym tomem coraz bardziej nie mogę się doczekać, kiedy wszystkie części przygód Harry'ego Pottera będę miał w tym wydaniu ilustrowanym.


Z każdym kolejnym tomem historia robi się coraz poważniejsza i bardzo dobrze to widać w Więźniu Azkabanu. Od praktycznie samego początku Harry'emu towarzyszy poczucie niebezpieczeństwa i złych omenów - prześladuje go czarny pies, a dementorzy, którzy szukają Syriusza Blacka w Hogwarcie, szczególnie źle na niego działają. Znów mamy wiele tajemnic i zagadek, na których część odpowiedzi zostaje wyjawiona w trakcie książki, a w zasadzie pod koniec. Harry dowiaduje się wielu nowych rzeczy o swoich rodzicach - kim byli, co robili w młodości, kim byli ich przyjaciele i jakie miewali przygody. Dzieje się tutaj dużo, jest coraz ciekawiej, a jednocześnie opisywane wydarzenia w książce są kierowane dla coraz starszych czytelników.


Harry Potter i Więzień Azkabanu w wydaniu ilustrowanym jest znakomitą lekturą, która pozwoliła mi po raz kolejny powrócić do świata czarodziejów. Jim Kay znów stanął na wysokości zadania i stworzył wiele znakomitych rysunków, które niekiedy dość mocno odbiegają od tego, co znamy z  filmowej ekranizacji. Polecam!

Ocena: 9/10

Tytuł: Harry Potter i Więzień Azkabanu (wydanie ilustrowane)
Autor: J.K. Rowling
Tłumaczenie: Andrzej Polkowski
Rysunki: Jim Kay
Cykl: Harry Potter
Tom: 3
Wydawnictwo: Media Rodzina
Data wydania: 03.10.2017
Liczba stron: 326
ISBN:9788380083738

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dodając komentarz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką Prywatności bloga.