niedziela, 17 stycznia 2021

Drugie odkrycie ludzkości. Norstrilia - Cordwainer Smith

Od pewnego czasu chciałem przeczytać jakiś tytuł z Artefaktów od Wydawnictwa Mag, ale na nic nie mogłem się zdecydować. W końcu sięgnąłem po jedną z pierwszych książek wydanych w tej serii, czyli Drugie odkrycie ludzkości. Norstrilia Cordwainera Smitha. 

W środku znajdziemy zbiór opowiadań Drugie odkrycie ludzkości, zawierający 12 opowiadań, oraz powieść Nostrilia. Wszystkie zawarte w tej książce teksty rozgrywają się w Świecie Instrumentalności na przestrzeni tysięcy lat, pokazując ewolucję i historię ludzkości. Od pierwszej ekspansji na okoliczne planety, po tysiące zamieszkałych planet. 

Drugie odkrycie ludzkości. Norstrilia to książka, która swoimi pomysłami i ciekawymi wizjami bardzo miło mnie zaskoczyła, czego zupełnie się nie spodziewałem. Wszystkie opowiadania są ułożone chronologicznie, dzięki czemu stopniowo możemy zobaczyć różne etapy historii ludzkości i kolonizacji wszechświata, a zwieńczeniem jest powieść Nostrilia. Sam odkryłem to dopiero po pewnym czasie, jak również fakt, że wszystkie teksty rozgrywają się w Świecie Instrumentalności. Z początku bowiem opowiadania są ze sobą bardzo mało powiązane, dopiero z czasem pojawiają się w rozmowach pewne wydarzenia z wcześniejszych tekstów. Nie przeszkadza to jednak zupełnie w trakcie lektury.

Corwainer Smith bierze na warsztat różnorakie problemy, jakie mogą wyniknąć z związku z kolonizacją kolejnych planet, długim życiem ludzi (400 lat), tworzeniem podludzi ze zwierząt, jak również  tym, czy może funkcjonować społeczeństwo pozbawione emocji, morderstw, chorób i niespodziewanych wydarzeń. Z tym ostatnim wiąże się tytuł całego zbioru opowiadań, czyli Drugie odkrycie ludzkości. Co dokładnie on oznacza nie będę zdradzał, napiszę jedynie, że jestem pod wrażeniem przemyśleń autora na ten temat.

Cordwainer Smith opisuje kilka ciekawych wynalazków i rozwiązań technologicznych, które pomimo upływu lat wcale nie trącą myszką i z wielką ciekawością poznawałem szczegóły na ich temat. Nie będę jednak zdradzał nic na ich temat, ponieważ wiele z nich jest mocno związanych z poszczególnymi opowiadaniami i ich tematyką i mógłbym komuś zepsuć przyjemność z czytania. Warto jednak uzmysłowić sobie, że wynalazki i rozwiązania technologiczne nie są najważniejsze w tej książce, stanowią jedynie pretekst do przedstawienia ludzkich problemów i dylematów, które, po wielu latach od powstania tych opowiadań, są wciąż jak najbardziej aktualne. 

Do książkowej sesji posłużyły skarpetki Space Trip od Many Mornings

Drugie odkrycie ludzkości. Nostrilia to zbiór opowiadań i powieść osadzona w Świecie Instrumentalności, które opisują wiele tysięcy lat historii ludzkości i podboju kosmosu. Książka zrobiła na mnie bardzo dobre wrażenie, czego zupełnie się nie spodziewałem i na pewno zapamiętam ją na długo. Polecam!

Ocena: 9/10

Tytuł: Drugie odkrycie ludzkości. Norstrila
Autor: Cordwainer Smith
Tłumaczenie: Wojciech Próchniewicz
Seria: Artefakty
Tom: 5
Wydawnictwo: Mag
Data wydania: 15.07.2015
Liczba stron: 644
ISBN:9788374805513

2 komentarze:

  1. Kiedyś przeczytałem pierwsze dwa opowiadania z tego zbioru. Bardzo mi się spodobały i koniecznie muszę kiedyś wrócić do tej książki. Miały fajny klimat i zmuszały do przemyśleń.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto! Sam się nie spodziewałem jak dobre to będzie :)

      Usuń

Dodając komentarz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką Prywatności bloga.