czwartek, 17 września 2020

Paradoks - Artur Urbanowicz

O Paradoksie Artura Urbanowicza po raz pierwszy usłyszałem ponad rok temu podczas spotkania autorskiego promującego Inkuba. Już wówczas, na podstawie strzępów informacji, wiedziałem, że będę chciał przeczytać tę książkę i w końcu miałem taką okazję. 

Paradoks opowiada historię Maksa Okrągłego. Jest on najlepszym studentem matematyki na wydziale i jednocześnie chorobliwym perfekcjonistą. Doskonale zdaje sobie sprawę, że uczy się szybciej, robi więcej i osiąga lepsze wyniki niż rówieśnicy. Ma to swoją ciemną stronę - Maks podświadomie gardzi innymi ludźmi i traktuje ich z góry. Najbardziej jednak gardzi samym sobą, szczególnie kiedy popełni błąd, który można było łatwo przewidzieć i wcześniej temu zaradzić. W takich momentach ogarnia go ogromna złość i potrafi wymierzać sobie coraz dotkliwsze kary poprzez samookaleczanie. Co więcej, dręczą go paranoiczne myśli przeplatane z przerażającymi wizjami, między innymi, że prześladuje go jego sobowtór, który go nienawidzi i chce go zabić. Nie wie jednak, że prawdziwy koszmar dopiero nadchodzi...

Najnowsza książka Artura Urbanowicza to rasowy thriller psychologiczny z elementami horroru i science fiction. Powieść trzyma w napięciu do samego końca i chwilami miałem trudność, żeby się od niej oderwać i zająć się czymś innym. Autor kilkukrotnie zaskoczył mnie w trakcie książki, m.in elementami science fiction. Co prawda, z początku nawet nie byłem do nich przekonany, ale po przeczytaniu całej powieści, muszę przyznać, że autor bardzo ciekawie wszystko wyjaśnił i ma to swoją logiczną całość. Nie będę zdradzał co to dokładnie jest, ale jest to bardzo znany motyw, ale w niczym to nie przeszkadza. 

Z racji faktu, że Paradoks to thriller psychologiczny, autor poświęcił bardzo wiele czasu kreacji głównego bohatera. Mamy zatem okazję bardzo dobrze poznać Maksa - jego myśli, przemyślenia, ale również codzienną rutynę obliczoną na to, żeby była jak najbardziej efektywna i zabierała jak najmniej czasu. Główny bohater jest postacią, którą trudno polubić, a swoim zachowaniem skutecznie do siebie zniechęca, również czytelnika. Maks pogardza bowiem ludźmi i uważa się za lepszego oraz inteligentniejszego od swoich rówieśników. Jednocześnie nie może znieść porażki, jakiejkolwiek, co tylko pogłębia jego negatywny wizerunek. Jest to zatem postać, z którą trudno byłoby utrzymać dłuższą znajomość. Choć trudno mi było go polubić, to śledziłem jego losy z wielką uwagą i byłem bardzo ciekawy, co się dalej wydarzy. Co ciekawe, Maks ma wiele wspólnego z samym autorem, o czym możemy się przekonać z lektury posłowia, które nadaje nowego znaczenia całej powieści. Może zabrzmieć to dziwnie, ale polubiłem za to Artura Urbanowicza jeszcze bardziej. Za pogodzenie się ze sobą, ale również za pokazanie i przyznanie się do własnych błędów w przeszłości. To wymagało z pewnością wiele pracy nad sobą, ale i odwagi, aby o tym opowiedzieć. 

Książka, z racji poruszanej tematyki, skłoniła mnie do wielu ciekawych przemyśleń. Maks chorobliwie dąży do tego by być najlepszym, a jeśli dostanie gorszą ocenę, to uznaje to za porażkę. Sam dość późno uświadomiłem sobie, że nie trzeba robić wszystkiego na 110%, pewne rzeczy trzeba sobie zwyczajnie odpuścić i skupić się na rodzinie, przyjaciołach, czy rozwijaniu własnych pasji. To powinno być dla nas najważniejsze, a nie jak najlepsze wyniki i oceny, czy w dorosłym życiu praca. Chorobliwy perfekcjonizm i przepracowanie nigdy nie prowadzą do niczego dobrego... 

Paradoks okazał się być bardzo ciekawym thrillerem psychologicznym, od którego nie mogłem się oderwać i pilnie śledziłem poczynania głównego bohatera. Książka skłoniła mnie również do wielu ciekawych rozważań i przemyśleń, dzięki czemu doceniam ją jeszcze bardziej. Polecam!

Ocena: 9/10

Za możliwość przeczytania książki serdecznie dziękuję Wydawnictwu Vesper!

Tytuł: Paradoks
Autor: Artur Urbanowicz
Wydawnictwo: Vesper
Data wydania: 16.09.2020
Liczba stron: 590
ISBN: 9788377313619

6 komentarzy:

  1. Widzę swietną książke. Thriller z elementami horroru i sci fi, brzmi oblędnie dobrze

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam jedną książkę autora i chociaż nie wywołała wielkiego wrażenia, to podobała mi się na tyle, żeby sięgnąć po kolejne. Zarys fabuły brzmi bardzo obiecująco.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto sięgnąć po Paradoks, mnie czytało się go bardzo dobrze :)

      Usuń
  3. Zapowiada się dobrze, a że książki autora lubię, więc pewnie tytuł znajdzie się na czytniku. :D

    OdpowiedzUsuń

Dodając komentarz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką Prywatności bloga.