czwartek, 23 lutego 2017

Evna

W czerwcu zeszłego roku poznałem Dziecko Odyna - bardzo dobrze zapowiadającą się powieść skandynawskiej autorki Siri Pettersen. Nie sądziłem wówczas, że książka zrobi na mnie tak dobre wrażenie i że będę wyczekiwał kolejnych tomów. Dlatego z ogromną zainteresowaniem usiadłem do lektury Evny - ostatniego tomu trylogii Krucze Pierścienie, aby poznać zakończenie historii Hirki oraz po raz ostatni spotkać się z bohaterami, których zdążyłem już polubić.

Po wydarzeniach opisanych w Zgniliźnie, Hirka przybywa do świata Dreysil - zamieszkałego przez Umpiri, czyli „martwo urodzonych”. Pragnie zapewnić pokój pomiędzy krainami oraz przywrócić przepływ Evny. Nie wie jednak, jak trudne będzie to zadanie. Bowiem Umpiri mają bardzo sztywną hierarchię władzy, nieustannie podkreślają swoją siłę i brak strachu oraz dręczy ich niezaspokojony głód Evny... W obliczu tego, Hirka musi wymyślić w jaki sposób nie doprowadzić do zagłady wszystkich Aetlingów... Jednocześnie Rime wraca z XXI-wiecznej Europy z powrotem do Ym. W trakcie swojej nieobecności został uznany za zaginionego i tym samym stracił pozycję w Radzie. To jednak dopiero początek jego kłopotów. Oboje bohaterów czekają ciężkie decyzje i jeszcze trudniejsze wybory, których stawką są losy wszystkie trzech światów...

Evna już od pierwszych stron nie pozwala się nudzić. Na początku ma to miejsce za sprawą poznawania świata Dreysil. W poprzednich tomach były o nim wzmianki, lecz dość fragmentaryczne, dlatego z ogromnym zainteresowaniem poznawałem kolejne informacje z nim związane. Jest to w zasadzie kraina skuta lodem, z mnóstwem otwartych przestrzeni i domami wykutymi wprost w skale, z wykluczeniem wszelkich zasad bezpieczeństwa. W ten sposób Umpiri pokazują, że nie obawiają się niczego i nikt nie jest w stanie im zagrozić. Wynika to z ich kultury oraz presji otoczenia - nie używają mieczy, sztyletów, bo to znaczyło, że ich pazury nie są wystarczającą bronią, nie używają żadnych koni, bo to znaczy, że nie są dość silni, by sami wykonać daną pracę... We wszystkich swoich zachowaniach nie okazują zatem najmniejszych oznak słabości - zawsze nadmiernie ryzykują i narażają się na niebezpieczeństwo. Był to dla mnie chyba najciekawszy z opisanych światów i bardzo się cieszę, że autorka jego przedstawienie pozostawiła na sam koniec. 

Mniej więcej w okolicach połowy książki, fabuła zaczyna znacząco przyśpieszać. Ma to związek z planem Hirki dotyczącym uzdrowienia przepływu Evny pomiędzy światami. W tym celu podejmuje wiele trudnych decyzji, opierając się na swoich przekonaniach, lecz w wielu momentach działa również pod wpływem impulsu. Przez co, trudno domyślić się jak potoczy się dalej fabuła i jaki skończy się narastające widmo konfliktu. Przez cały ten czas, Hirka ponownie stara się odnaleźć odpowiedź na pytanie, kim jest, gdzie jest jej miejsce i do którego świata tak naprawdę należy. Oprócz tego, w Evnie autorka ujawnia wiele tajemnic dotyczących tytułowej magii, kruków, czy samego konfliktu, który spowodował zamknięcie bram pomiędzy światami i był powodem narodzin głównej bohaterki. Oczywiście, w tej książce nie znajdziemy odpowiedzi na wszystkie pytania, lecz nie jesteśmy pozostawieni z uczuciem niedosytu, co uważam za duży plus i staranne zaplanowanie fabuły. Natomiast zakończenie jest słodko-gorzkie, ale również otwarte, dzięki czemu Pettersen może w przyszłości powrócić do wykreowanego przez siebie świata. Jestem nim ogólnie bardzo usatysfakcjonowany i niczego bym w nim nie zmienił - autorka bardzo dobrze doprowadziła do końca wszystkie wątki.

Evna stanowi bardzo dobre zwieńczenie trylogii Krucze Pierścienie, osadzonej na staronordyckim gruncie. To powieść obfitującą w akcję, dynamiczne i nieprzewidywalne wydarzenia, sojusze oraz zdrady. Porusza również bardzo ważne współcześnie problemy, jak powszechna równość, czy ocenianie ludzi po ich statusie społecznym, co czyni tę książkę, dużo bardziej złożoną, niż by się mogło wydawać. Polecam!

Moja ocena 8/10

Cykl Krucze Pierścienie:
1. Dziecko Odyna
2. Zgnilizna
3. Evna

Za możliwość przeczytania książki serdecznie dziękuję Wydawnictwu Rebis!
Tytuł: Evna
Cykl: Krucze Pierścienie
Tom serii: 3
Autor: Siri Pettersen
Wydawnictwo: Rebis
Data wydania: 31.01.2017
Liczba stron: 528
ISBN:9788380620292

9 komentarzy:

  1. Ale się zgraliśmy z tą książką :) Również jestem zadowolona z ostatniego tomu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Recenzja miała być początkowo we wtorek, ale nie wyrobiłem się z czytaniem a nie chciałem jej pisać na wariata :)
      Dlatego zamieniłem zapowiedzi z Evną na dni publikacji :)

      Usuń
  2. Przeczytałam tylko pierwszy akapit, bo drugi i trzeci tom tej trylogii jeszcze przede mną, ale zgadzam się, że Dziecko Odyna robi duże wrażenie na czytelniku.

    OdpowiedzUsuń
  3. Może niedługo zabiorę się w końcu za tom pierwszy. Cieszę się, że finał nie rozczarowuje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie czekam na opinię :D

      Usuń
    2. To sobie jeszcze poczekasz, na razie zaplanowałam lekturę trzech innych książek, więc pewnie Pettersen się przesunie na wiosnę...

      Usuń
  4. Ja "100 lat za..." ;) dopiero będę się zabierać za całą trylogię. :)

    OdpowiedzUsuń

Dodając komentarz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką Prywatności bloga.