niedziela, 15 lipca 2018

Magiczne zawody. Kowal, czarodziej, alchemik - Paweł Zych, Witold Vargas


Magiczne zawody. Kowal, czarodziej, alchemik to już kolejna, dziesiąta książka z serii Legendarz, autorstwa Witolda Vargasa i Pawła Zycha. Tym razem autorzy skupili się na zawodzie kowala, który tylko z pozoru jest zwykłą profesją polegającą na tworzeniu różnych rzeczy z metali, a w trakcie wieków narosło wokół niego wiele historii i legend. . 

Książka rozpoczyna się od rodzajów żelaza, jego właściwości, jakie obrzędy i historie towarzyszyły jego wytapianiu, po opowieści związane z kowalami i ich perypetiami, aż po alchemików i czarodziejów. A całość jak zwykle bardzo bogato ilustrowana przez obu autorów. 

Magiczne zawody są pozycją znacznie obszerniejszą w tekst aniżeli poprzednie książki z serii Legendarz, z czego bardzo się cieszę. Bardzo lubię styl Zycha i Vargasa - jest on przystępny i ciekawy, a zarazem stylizowany na opowieści snute przy ognisku i nie mam nic przeciwko, że historie w tej książce są dłuższe niż w innych tomach serii. Autorzy wyróżnili znakiem pióra legendy i baśnie, żeby odróżnić je od pozostałych testów, choć napisane zostały w bardzo podobnym stylu. Chwilami trudno mi było rozróżnić te dwa rodzaje utworów, ale w żaden sposób nie wpłynęło to odbiór książki. Dodatkowo zostały również dodane przypisy, wyjaśniające niektóre szczegóły w tekście, dzięki czemu nie burzy to baśniowego i osnutego legendami stylu opowieści, a jednocześnie dowiadujemy się wielu istotnych rzeczy, które nie pasowałyby, żeby umieścić je tekście.


Nie będę ukrywał, że kolejny raz jestem oczarowany książką Zycha i Vargasa. Autorzy w znakomity sposób połączyli ze sobą tak wiele różnych kwestii związanych z zawodem kowala, alchemika i czarodzieja, że jestem pełen podziwu. Jednocześnie nie ma się poczucia, że coś zostało dodane na siłę, żeby tylko zwiększyć liczbę stron, ale wszystkie opowiedziane historie stanowią integralną całość. Znalazłem tutaj wiele nieznanych dla mnie informacji, ciekawostek i anegdot, a sądziłem, że wiem dużo na temat legend i historii związanych z żelazem, zamianą ołowiu w złoto i alchemii.


Z książki dowiemy się kim był rudnik, jak Matka Natura pochylona nad kowadłem starannie wykuwa z czterech żywiołów każdą istotę chodzącą po Ziemi, jak kowale odmładzali kobiety bijąc je młotami, o pewnym kowalu, który oszukiwał śmierć w bardzo sprytny sposób, czy o gwoździach, którymi Pan Jezus został przykuty do krzyża. W przytoczonych historiach pojawiają się również Cyganie, czy też małpy i wiele, wiele innych historii. Zych i Vargas wykonali ponownie kawał dobrej roboty, zbierając materiały i prezentując go w przystępnej formie z przepięknymi ilustracjami. 


Magiczne zawody to prawdziwa skarbnica wiedzy o dawnych wierzeniach, podaniach i opowieściach związanych z kowalami, alchemikami i czarodziejami. Kolejny raz była to bardzo udana lektura, przy której miło spędziłem kilka godzin. Polecam!

Ocena: 9/10

Tytuł: Magiczne zawody. Kowal, czarodziej i alchemik
Seria: Legendarz
Autor: Witold Vargas
Ilustracje: Witold Vargas, Paweł Zych
Wydawnictwo: BOSZ
Data wydania: 29.03.2018
Liczba stron: 200
ISBN: 9788375763355

10 komentarzy:

  1. Jak mnie kusi ta książka! Obym znalazła ją gdzieś na przecenie. Trochę jaram się alchemią, bo pisałam o jej elementach pracę semestralną, ogólnie wiedza o alchemikach i kowalach w kulturze bardzo często przydaje się na moich studiach, więc fajna książka ją zbierająca i dodająca bibliografię do własnych poszukiwań to coś bardzo godnego uwagi. I jeszcze te ilustracje!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na nieprzeczytane.pl jest bardzo dobra cena, zresztą tam zawsze mają dobre ceny :)
      Na końcu jest bibliografia na dwie strony i zawiera z 50-70 pozycji, więc myślę, że coś znajdziesz dla siebie :)

      Usuń
  2. Na mnie wciąż czeka bestiariusz, bo jakoś tak nie miałam czasu i weny, by po niego sięgnąć, ale jak tylko to nadrobię, to już wiem, że zaopatrzę się w całą tę serię :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie! Świetna jest ta seria a już w zapowiedziach wydawnictwa widziałem kolejne książki :)

      Usuń
  3. Wiedziałam, że czegoś mi brakuje :D
    Muszę wrzucić te zawody do koszyka.

    OdpowiedzUsuń
  4. O ja, o ja, o ja :D Świetny pomysł i jak zawsze w przypadku autorów świetne wykonanie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie! Teraz czekają na mnie jeszcze legendy i mitologia grecka oraz to o wampirach i wilkołakach :)

      Usuń
  5. Muszę to podrzucić swojej przyjaciółce, bo Bestiariuszami słowiańskimi jest oczarowana. W sumie pożyczyć też bym musiała...

    OdpowiedzUsuń

Dodając komentarz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką Prywatności bloga.