wtorek, 17 listopada 2015

Szepty zgładzonych

Szepty zgładzonych to zbiór opowiadań, które wygrały drugą edycję konkursu na fanowskie opowiadanie ze świata Metro 2033. Odbywał się on w 2014 roku i został zorganizowany przez wydawnictwo Insignis na fanowskim portalu metro2033.pl. Co więcej zbiór ten został wydany w formie książki, dołączanej do Ciemnych Tuneli jako darmowy dodatek. W odróżnieniu do zbioru z pierwszej edycji - W blasku ognia, który został wydany tylko i wyłącznie jako ebook.

Inicjatywa Wydawnictwa Insignis jest ze wszech miar godna pochwały i pozwala zaistnieć młodym autorom na rynku książki i tym samym ułatwia im starania o wydanie w przyszłości własnej książki. Bowiem każdy wydawca chętniej wyda książkę autora, który już coś stworzył i wydał, aniżeli takiego co nie ma nic na swoim koncie.

Zbiór zawiera 13 opowiadań, przy czym zostały one napisane jedynie przez ośmiu autów, kilkoro z nich napisało po dwa opowiadania. Są one niezwykle różnorodne, zarówno pod względem miejsca akcji jak i pod względem poruszanej tematyki. Streszczanie każdego z osobna nie ma zwyczajnie sensu, ponieważ musiałbym streścić połowę fabuły każdego z nich. Wiele z nich posiada niezwykle ciekawą i oryginalną fabułę, która mnie mile zaskoczyła i byłem pod wrażeniem pomysłowości autorów. Inne natomiast wręcz odwrotnie. Niby były ok, ale czegoś mi w nich brakowało, jakieś puenty pod koniec opowiadania.

Dawno nie miałem już okazji czytać żadnej książki z Uniwersum Metro 2033, dlatego lektura Szeptów Zgładzonych przypadła mi do gustu, choć skończyłem ją bardzo szybko. Jest to zaledwie dwustu stronicowe dzieło, które czyta się bardzo szybko. Nie zdradzę, które z opowiadań najbardziej podobało mi się, a które najmniej ponieważ nie o to chodzi, by jawnie dyskryminować któregoś z autorów a innego wychwalać pod niebiosa. Na pewno warto samemu zajrzeć do książki i przekonać się, że polscy fani potrafią tworzyć bardzo dobre i ciekawe opowiadania, które nie dzieją się tylko i wyłącznie w ciemnych i dusznych tunelach. Chciałbym również zachęcić wszystkich, którzy czytają mojego bloga o wypowiedzenie się na temat mojego opowiadania, zgłoszonego do III edycji konkursu. Za wszelkie uwagi i komentarze bardzo dziękuje :)

 Moja ocena 7/10

Tytuł: Szepty Zgładzonych
Wydawnictwo: Insignis
Data wydania: 08.04.2015
Liczba stron: 225
ISBN:9788363944919

4 komentarze:

  1. Metro ciągle żyje. :) Niemożliwie się te uniwersum rozrasta. Powiedz mi, Twoje opowiadanie znajduje się w tym zbiorze? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tym nie :) Może znajdzie się w kolejnym, jeśli jury zdecyduje pomyślnie o nim :)

      Usuń
  2. Kurcze nie wiem czy wspominałem już u Ciebie ale jakoś całe to uniwersum Metro 2033 mnie nie wciągnęło. Nie udało mi się przebrnąć przez pierwszy tom napisany przez Glukhovskiego (chyba tak się pisze to nazwisko :D). Może to przez to, że grałem wcześniej w gre o tym samym tytule? Jednak myślę, że to po prostu tematyka nie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba coś wspominałeś wcześniej, nie wiem czy u mnie :) Ja grałem w obie części Metro dopiero niedawno i u mnie odwrotnie. Znałem wcześniej książki i dlatego gra wydała mi się bardzo krótka, wszelkie ciekawe wątki pominięte i zrobienie z tego zwykłej strzelanki :)

      Usuń

Dodając komentarz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką Prywatności bloga.